سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یا دانشمند باش یا دانشجو یا شنونده و یادوستدار و پنجمی مباش که هلاک می گردی . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

کتاب آسمانی

نام­های مکان­ها در قرآن

 

در قرآن کریم نام 15 مکان آمده است که در اینجا به آن اشاره می کنیم.

1. بکه؛ منظور از آن مکه است. (آل­عمران، آیه96) بکّ به معنای کسر است و چون مکه سرزمینی است که در آن­جا گردن مستکبران شکسته می­شود و خوار و ذلیل می­شوند به آن مکه می­گویند.

2. المدینة؛ این کلمه به معنای شهر است و 14 بار در قرآن کریم تکرار شده است که در برخی موارد منظور مدینه الرسول مراد است.

3. بدر؛ اسم چاهی بین مکه و مدینه که جنگ بدر در سال دوم هجرت در آن­جا واقع شد. این کلمه یک­بار در قرآن کریم سوره آل­عمران آیه123آمده است.

4. حنین؛ نام دره­ای میان مکه و طائف که جنگ حنین در آن­جا واقع شد. این کلمه یک­بار در قرآن کریم سوره توبه آیه25 آمده است.

5. عرفات؛ نام تپه­ای در شمال مکه است که یکی از اعمال حج ماندن ظهر تا غروب روز نهم ذی حجه در آن­جا است. این کلمه یک­بار در قرآن کریم سوره بقره آیه198 آمده است.

6. مشعر؛ بین عرفات و منا واقع شده و به آن مزدلفه نیز می­گویند. که شب دهم ذی حجه در آن­جا بیتوته می­کنند. این کلمه یک­بار در قرآن کریم سوره بقره آیه198 آمده است.

7. بابل؛ شهری باستانی که در عراق و اطراف رود فرات قرارداشته است. این کلمه یک­بار درقرآن کریم سوره بقره آیه102آمده است.

8. مصر؛ به معنای شهر است، ولی برای سرزمینی که فرعون در آن­جا حکومت می­کرد و موسی در آن­جا به دنیا آمد و در برابر فرعون قیام کرد و در همان­جا یوسف زندانی بود. هر گاه این کلمه غیر منصرف به کار رود مراد همین سرزمین است که سه بار به صورت غیر منصرف در قرآن کریم به کار رفته است و هر گاه به صورت منصرف به کار رود به معنای لغوی آن است که در قرآن کریم یک­بار به صورت غیر منصرف به کار رفته است. (بقره، آیه61)

9. احقاف؛ سرزمینی است که حضرت هود در آن­جا دستورات الهی را تبلیغ می­کرد. این مکان میان عمان و یمن واقع شده است. چون آنجا ریگستان بوده به آن احقاف می­گفته­اند. این کلمه یک­بار در قرآن کریم آمده است. (احقاف، آیه21)

10. طورسینا؛ این کلمه یک­بار در قرآن کریم آمده است. (مؤمنون، آیه 20) و یک­بار به صورت «طور سینین» (سوره تین، آیه2) آمده است. منظور کوه طور و صحرای سینا است که در مصر و کنار فلسطین و اردن قراردارد.

11. جودی؛ نام کوهی است که کشتی نوح پس از پایان یافتن توفان بر آن پهلو گرفت. این کلمه یک­بار در قرآن کریم آمده است. (هود، آیه44)

12. طوی؛ مکان مقدسی است که در آن­جا خدای متعال به حضرت موسی دستور داد کفش­هایش را از پایش درآورد و در آن­جا نبوت و رسالت او آغاز گشت. این کلمه دو بار در قرآن کریم آمده است. (طور، آیه12 و نازعات، آیه16)

13. کهف؛ نام غاری است که اصحاب کهف در آن­جا 309 سال در آن به خواب رفتند. این کلمه 4 بار در قرآن کریم تکرارشده است. داستان اصحاب کهف در سوره کهف آمده است.

14. عرم؛ در قرآن کریم از سیل عرم یادمی­کند که در سبأ رخ­داد. (سبأ، آیه 16) در این­که منظور از عرم چیست اختلاف نظر است. برخی گفته­اند مراد، وادی عرم و محل سد مآرب است و برخی دیگر گفته­اند مراد، سیل سخت یا سیلی که از باران تند و زیاد است.

15. صریم؛ قرآن کریم از باغی مانند صریم یادمی­کند. (قلم، آیه20) گفته­اند مراد از صریم زمین بی آب و علفی در یمن است و ممکن است معنای لغوی آن (درختی که میوه نمی­دهد) مراد باشد و ممکن است شب تاریک یا قطعه­ای از ریگ سیاه مراد باشد.

 

 

 




سیدعلی هاشمی ::: شنبه 86/8/19::: ساعت 9:50 صبح

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 4


بازدید دیروز: 2


کل بازدید :218411
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<